Als je als aannemer of gemeente een groot bouwproject uitvoert, heb je te maken met enorm veel gegevens. Denk aan informatie over de ondergrond, vervuiling of begroeiing, gegevens van de eigenaar, afspraken met betrokkenen, bestemmingsplan, foto’s, noem maar op. Vaak belanden die in ordners, spreadsheets en computerfiles. Maar hoe goed je alles ook ordent, de kans is groot dat je op een gegeven moment het overzicht verliest. Gelukkig is daar een goede oplossing voor: het Geografisch Informatiesysteem GIS.
Wat is GIS?
GIS is een informatiesysteem waarin je data die gekoppeld zijn aan een bepaalde locatie, overzichtelijk kunt beheren, bewerken en presenteren. Als je inlogt op een GIS-systeem – bijvoorbeeld op je mobiele telefoon op de bouwplaats – zie je de kaart van de locatie, waarin alle gegevens zijn verwerkt die voor jou van belang zijn. Wil je bijvoorbeeld de uitslagen weten van de grondonderzoeken? Dan tik je dat icoontje aan en komt het rapport tevoorschijn. Wil je weten waar alle kabels en leidingen liggen? Dan maak je die met één klik zichtbaar. En wil je nieuwe gegevens toevoegen? Dan kun je dat ter plekke doen, zodat ze meteen op de juiste plaats worden opgeslagen.
Combinatie van verschillende datasets
GIS bestaat al jaren en veel gemeenten en aannemers maken er al gebruik van. Maar vaak gebruiken zij een standaardpakket, dat maar een beperkte hoeveelheid data laat zien. Dat is jammer, want de kracht van GIS zit juist in het combineren van datasets, zodat je echt alles wat je nodig hebt bij elkaar hebt staan. Dat is dan ook waar wij bij Pro Infra voor gaan: we vragen wat de klant uit het systeem wil halen en bouwen dat voor hem op maat. Neem de installateurs van SPIE, die hoogspanningskabels aanleggen voor TenneT. Zij hebben te maken met tientallen grondeigenaren die elk hun eigen rechten en afspraken hebben. Op het GIS-platform zien zij nu direct welke afspraak op welke plek geldt. Dat werkt superefficiënt en voorkomt veel faalkosten.
Bewonersparticipatie via GIS
Daarnaast gebruiken we GIS steeds vaker voor communicatiedoelen. Bijvoorbeeld voor de bewonersparticipatie rond de herinrichting van de wijk Frederiksoord in Rijnsburg. In plaats van inloopavonden, die door corona lastig te organiseren waren, stuurde de gemeente aan alle bewoners en betrokkenen een mail met een link naar een GIS-platform. Daarop zagen zij een interactieve kaart, waarop zowel de huidige wijk als de nieuwe plannen zichtbaar waren. Overal op de kaart konden zij hun mening geven, bijvoorbeeld over de plaats van een speeltuin of de hoogte van een gebouw. In plaats van lange brieven te moeten schrijven, hadden zij nu aan een paar woorden genoeg. Dat leverde interessante feedback op, van mensen die zich anders nooit lieten horen.
Expliciet werken
GIS heeft dus tal van gebruiksmogelijkheden, zowel intern als naar buiten toe. Daarom gebruiken we het zelf al jaren en zien we dat klanten er steeds vaker om vragen. Want overzicht en efficiëntie: wie wil dat nou niet?
Lees ook: Projectbeheersing bij Pro Infra
“GIS past bij onze expliciete manier van werken: je weet precies waar je aan toe bent en op welke data we ons baseren. Bovendien houden we er bij Pro Infra van om onze inhoudelijke kennis van bouw en infrastructuur te combineren met ICT. Dat is onze meerwaarde en onze passie.”
Wil je ook meer overzicht in je geografische data? Of weten hoe je GIS kunt gebruiken voor bewonersparticipatie en communicatie? Neem dan contact op met onze GIS-expert Hendrik-Jaap, 06 15315783.
Hendrik-Jaap in ’t Veld
Projectleider/GIS-specialist